Skip to content

Psychomotorische Kindertherapie

praktijk-nu-2021-8

Psychomotorische Kindertherapie is een methode waarbij gebruik gemaakt wordt van bewegen, spel, lichaamsgerichte oefeningen, ritme en creatieve middelen. Dit betekent dat de therapie heel specifiek afgestemd wordt op jullie kind.

Soms lopen kinderen vast in hun ontwikkeling, wat zich meestal uit in hun gedrag of mate van gezondheid. Het doel van de therapie is de ontwikkeling weer op gang te brengen op een manier die past bij het unieke kind. Door spel en beweging en binnen de therapeutische relatie, krijgt een kind ruimte om nieuwe ervaringen op te doen en eventuele negatieve ervaringen een plek te geven.

Wanneer kinderen moeilijk verstaanbaar gedrag laten zien, wordt er met regelmaat een diagnose gesteld, zoals: ASS (autisme spectrum), ADHD, ADD, ODD. Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan om te begrijpen wat zich voordoet en deze kennis wordt ingezet.

In mijn praktijk vind ik het belangrijk om het kind onder de diagnose te zien, dus dat we niet alleen vanuit het probleem kijken. Het gaat erom dat het kind zichzelf mag zijn met welke uitdaging dan ook. Psycho-educatie wordt gebruikt om dingen duidelijk te maken en te verhelderen, zodat het kind maar ook de omgeving het beter gaat begrijpen en ze beter op elkaar kunnen afstemmen. Zo kan het kind vanuit inzicht en kracht weer gezond verder ontwikkelen en leert de omgeving om te gaan met die aspecten die niet te veranderen zijn, maar juist een andere aanpak nodig hebben. 

Kinderen krijgen de ruimte om in een veilige omgeving te experimenteren, te leren en te ontwikkelen. Ze ontdekken wie ze zijn en waar hun kracht ligt. Het kind en het gezin kunnen op eigen kracht weer verder.

Voor wie?

Kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling zitten niet lekker in hun vel en vaak laten ze dit zien in gedrag wat moeilijk te begrijpen is. In begeleiding is ook aandacht voor jou/jullie als ouder(s).

Concreter kun je bij Praktijk-Nu terecht voor o.a.:

  • Sociaal/emotionele ontwikkeling
  • Weerbaarheid
  • Faalangst
  • Moeite hebben met vrienden maken
  • Gespannenheid
  • Negatie zelfbeeld
  • Problemen bij een of enkele executieve functies
  • Traumatische gebeurtenissen
  • Coördinatieproblemen
  • Motivatie uitdagingen

“Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig.”

TOSHIRO KANAMORI